Nuffnang Ads

Aug 13, 2012

Puasa dan tanglung...

Diam tak diam...tinggal lagi seminggu nak raya, terasa sedih pula. Terfikir...adakah kita akan berjumpa pada Ramadhan akan datang??Bersamalah kita menambahkan amal...Amin..InsyaAllah...

Namun begitu, puasa kali ini amat bermakna buat aku kerana aku sudah dapat pulang ke pangkuan keluarga dan suami. Sebelum2 ni aku kan anak rantau..hehe. Kalau sebelum ini aku berbuka puasa bersama teman-teman, sekarang tidak lagi. Aku sudah pasti berbuka puasa bersama insan-insan yang kusayangi. 

Kala ini aku amat gembira dengan rutin harian aku. Walaupun aku amat sibuk menyediakan tempahan kuih raya namun aku masih sempat menyediakan sahur dan menu berbuka buat suami tercinta malah dia seorang yang sangat ringan tulang membantu aku. Terima kasih. Akan kuhargai segalanya. 

Di sebabkan aku kepenatan yang amat sangat semalam, aku tertido setelah berbuka puasa. Mahu tidaknya aku hanya tido hanya 2jam pada malam  kelmarin untuk menyiapkan kuih. Begitu juga dengan suamiku. Kasihan dia. Di sebabkan penat itu dan aku tertido...dan aku mula bermimpi...macam biasa la..kalau badan penat mimpi pun mengarut je kan..macam2 masuk mimpi sampai bunyik mercun pun masuk mimpi aku..haih. Sebenarnya bunyik mercun tu bukan dalam mimpi je tapi memang real la..aku terjaga tengok anak2 jiran yang main. Budak2 biasa lah..time kita dulu pon ade juga main bunga api, mercun bagai. (nanti aku citer bab ni sebab ade kes..hehehe).

Bila aku bangun je tdo, terasa muke aku paneh. Rambut dah macam hantu kak limah...aku pula tak nampak Cik Jazie..aku cuma dengar bunyi mesin kat dapur...aku dengan mamai nya terus ke dapur. Sambil tercegat kat dapur, aku tengok dia tengah mesin nestum untuk buat popia nestum. Tengok atas meja, popia yang digoreng tadi semua dah di sira dan di botol kan. Rajinnya dia buat semua. Bila dia toleh je, dia terkejut sebab hantu kak limah ade belakang dia. Hahahaha. Muka hantu kak limah plak selamba tak bleh bla. Hantu pun tanyer.. 
"Apsal abang tak kejut sayang?" 
"Tak pela...sayang penat tu..." jawab dia.
"sian abg"
"tak pe....dah2 pegi mandi..segar ckit. Lain kali jgn tercegat diam2 macam ni, terkejut abg"
"ok"

 Hantu kak limah  pun dengan mamai menurut perintah terus menonong masuk bilik air. Dalam bilik air......
"Alaaaa...kesian tau abg buat sorang2". Aku cakap dalam ati je la. Kalau aku cakap sengsorang kang parah.
Naik mandi memang selesa dan segar...aku terus tuju ke dapur masak lauk untuk bersahur (masak awal sebab takut terlajak tdo..maklumla kalau jam berbunyi..aku suke tekan..then sambung tdo..hehehe). Sambil masak sambil dengar mercun dentum dentam..budak2 yang main ni tak takut ke ek??Ha..citer pasal mercun ni...sebenarnya aku bukan la berani sgt nak main mercun. Mase kecik2 dulu, aku cuma berani main bunga api yang berwarna-warni tu, pastu yang warna kaler ijau merah dan yang besi.(bunga api besi yang mercik ckit2 kat tgn tu). Setakat yang tu aku berani la...kalau mercun2 ni aku takut sebab aku takut mase cucuh api nanti mana la tau mercun tu meletup kat tangan...Ha...kang tak pasal2 jari putus...Tapi tak kene mercun pon, aku tetap kene bunga api..Ha..kau tau tak kawan aku pegi kejar aku then cucuh kepala aku dgn bunga api..kejam gila kot kawan aku tu..Masa tu la...budak2 lagi mase tu..baligh pon belom..kikiki...budak laki biasa la nakal ckit..habis rambut aku hangit tau. aku terus lari balik umah then ngadu kat abah...hihihi. Nostalgia....

Kalau ingat kenangan dulu syok juga....malam2 pas siap berbuke puasa tu (aku puasa tau), deal dengan kawan2 nak main tanglung...seronok tau. Jalan2 dgn tanglung..Mase tu ha tengok sape punyer tanglung lawa..Wah lawanya tanglung kau..mana kau beli...esok tu pi kedai pilih lagi tanglung..pastu tanglung kau kene tiup angin terus tanglung kau terbakar!! Penah sekali tu aku gantung tanglung aku kat luar umah...ade la dalam 3@4...aku masuk kejap je dalam umah, pastu abg aku cakap tanglung aku dah terbako. Huh...frust jap.

Sekarang ni bila tengok budak2 main bunga api..rase nak tumpang sekaki..hehehe. Tapi rase tu dah lain..dulu kecik2 lagi syok...kenangan.

Rata2 di corong radio dah mainkan lagu raya...Mud raya tu dah datang ckit2. Kalau pergi bandar jalan jem jek. Orang dah buat persiapan raya. Aku je yang belum....baju pon tak beli lagi...nampaknya beli hak yang dah siap je la...

Raya bakal menjelang...syahdu jugak tiap kali nak beraya..teringat kat arwah mak. Terasa rindu pada dia. Umur aku 6 tahun, mak menerima jemputan ilahi. Miski pun waktu itu aku kecil dan ingin menggapainya...aku harus belaja berdikari dan menerima hakikat kehidupan ini. Dari pengalaman aku amik iktibar dan pelajari. Aku harus kuat dan tabah miskipon ade masanya aku tidak setabah dan sekuat badang. Sentiasalah rawat hati...sentiasalah muhasabah diri..sentiasalah melihat kesusahan orang lain sebelum melihat kesusahan sendiri....dan sentiasalah mensyukuri...bersangka baik lah pada Allah swt.


        Salam Ramadhan....(agak terlewat nak ucap tapi tak pe kan?hehehe-LOVE-






glitter-graphics.com

Jul 12, 2012

Genap sebulan...(",)



 
Alhamdulillah bersyukur ke hadrat ilahi...Cukup sebulan aku kembali ke tempat lahirku. Indah kurasakan saat ini. Bersyukur dengan nikmat pemberian Allah SWT. Kawan2 di sini juga baik2 belaka sama seperti teman2 di tempat keje di sana. Ermmm....Rindukan mereka. Sejak akhir2 ni bz ckit dan tak berbelong sebab mahu siapkan tempahan kuih raya. Tapi pagi bute ni aku sempat lagi kemas2 ckit belog ni yang dah sebulan tak care. Tak de ape topik hebat sgt yang aku nak cerita just wanna to say:

Selamat Menyambut Ramadhan Yang Bakal Menjelang, semoga kita semua mendapat hidayah , keberkatan dan dilindungi-Nya...Selamat mengimarahkan masjid dan selamat beramal...amin..amin..amin...





















glitter-graphics.com

Jun 11, 2012

Hangkut barang...Lapor Diri..dan tinggalkan K.l...Sedih dan gembira...(boleh gtu tajuk??Panjang benor.)




11 JUN 2012...

Pertamanya...ALHAMDULILLAH...aku ingin panjatkan kesyukuran pada ilahi...Sungguh aku tidak menyangka pertukaran tempat kerja ku dari K.l ke Kuantan akan berlaku sepantas ini namun aku bersyukur dan menginginkan pertukaran ini. Aku sangat gembira, suamiku apatah lagi. Siapa yang tidak mahu berdekatan dgn suami, melalui kehidupan seharian bersama. Apabila peluang sudah terbentang luas, maka aku mengambil peluang itu dengan hati yang terbuka. Kadangkala peluang tidak datang berkali-kali maka aku perlu menghargai saat-saat ini walaupon aku terpaksa meninggalkan teman-teman yang sangat baik hati di sana. 

Ya...pejam celik setelah bertahun merantau di tempat orang maka hari ini aku perlu percaya yang aku sudah boleh pulang ke Kuantan untuk melapor diri di cawangan Kuantan. Mendapat perkhabaran ini pada hari Jumaat, alhamdulillah...
Pada hari sabtu bersamaan 9 Jun 2012, aku naik K.l untuk mengemaskan barang2 ku di rumah sewa. Penuh satu kereta barang yang ada. Itu pun sudah ku tinggalkan sikit barang yang ada kerana sudah lebih muatan. mahu terbelah dua kerata suami ku. HEHEHE...

Sungguh aku masih tidak percaya dengan apa yang terjadi. Selalunya setiap Jumaat aku akan pulang ke Kuantan untuk bertemu suami dan hari Ahad pula aku kemas beg untuk balik ke K.l. Begitulah selalunya rutin aku. Tetapi...mulai hari ini, aku tidak perlu lagi berbuat demikian. Mungkin sesekali sahaja aku perlu naik ke K.l jika ada keperluan kerja. Hari ini...seawal pagi aku bersiap untuk melapor diri namun dalam fikiran macam2 yang berlegar..mengharapkan semuanya baik-baik aja dan dipermudahkan segala urusan. Alhamdulilah semuanya dipermudahkan. 

Terima kasih juga buat ibu dan bapa mertuaku yang turut menghantarku ke pejabat pagi ini...Sebenarnya masih ramai temanku yang tidak mengetahui perpindahanku ini. segelintir sahaja mengetahuinya. Buat teman-temanku jangan sedih-sedih ya. Aku turut merasa sedih pabila melihat kamu menangis dan memelukku. Kamu adalah kawan terbaik. Kamu adalah teman yang sanggup susah senang bersama...tawa dan duka bersama...masih terasa hangat dan basahnya bahuku dgn air matamu teman....aku akan tetap mengingatimu...andai ada kala kelapangan, kita berjumpa ya.....

Di kesempatan ini juga...Saya Suzie Syuhada ingin mengambil kesempatan kepada teman-teman yang tidak sempat saya ketemu memohon ampun dan maaf andai ada tersalah bicara mahupun terkasar perbuatan..minta halal makan dan minum...afwan...afwan...

Terima kasih juga kepada suami, ibu bapa, keluarga, teman-teman dan bos-bos yang banyak menyokong....

JUMPA LAGI...
-LOVE SS-







glitter-graphics.com

May 22, 2012

Selamat Hari Guru




 
 
 
Ape habaq semua orang kampung ceq dan orang bandaq... 
 
Ceq mengharapkan hangpa semua sihat sentiasa naa....Di kesempatan ni ceq nak ucapkan Selamat Hari Guru buat semua guru yang ada terutamanya buat cikgu-cikgi ceq hak dari sekolah tadika, rendah sampai la cikgu sekolah menengah...juga kepada pensyarah-pensyarah ceq...Ampunkan ceq andai ceq ada buat perkara bangang seperti ketawa macam bangang dalam kelas sebab main lompat getah dalam kelas, ceq tak siapkan kerja sekolah, ceq tertinggal buku, terlupa bawak baju PJ,  dan sewaktu dengannya...ceq mintak maaf tau..(ceq tau ceq kena denda berdiri atas bangku tp ceq tak amik ati sebab memang salah ceq)..Jadi ceq mintak maaf naaa......eh tapi hari guru ceq selalu bagi hadiah sabun dan pen merah (untuk cikgu tanda buku latihan ceq) teeheheehee..Ceq sgt menghargai dan tabik springgg kat cikgu....Terima Kasih buat guru-guru di mana sahaja..Mulianya tugas cikgu. Semoga jasa kalian hanya Allah yang membalasnya...Aminnn....(",)
 
 
 
 
                                                              (pic: ihsan google)
 
 
 
 
 
 
 
 

glitter-graphics.com

Apr 5, 2012

Stress..


Ye tajuk atas tu mang menggambarkan aku tengah stress sekarang ni. Setiap orang pasti ade stress nya kan? Aku pom... 

Tapi aku tak de ar sampai nak gigit lap top cenggini..mahu meninggal aku kalau telan menda ni...

>Tengah bizi kemas barang untk pindah ke opis lain
>Tiada kenderaan untuk ke opis baru [di ctu jauh dari pengangkutan awam]
>Mahu benti kerja????..Hahahahaha


Tak de ape aku nak cakap lagi... CAU!!
[ni la entri aku yg ntah ape2.Bongek betol aku.]








glitter-graphics.com

Mar 5, 2012

Bornday.....dah tuaaa??????



 Terima Kasih pada kawan-kawan yang wish besday tu ari...terima kasih banyak2 atas setiap doa yang di berikan..Amin...amin..amin..Terima kasih juga buat suami, mak dan ayah mentua serta rakan yang bagi gift, terima kasih....terima kasih juga buat kasih sayang yang dicurahkan kepada insan seperti anakanda ini..Hanya Allah saja yang balasnya....>>tersyahdu syahdan pula.

Usia dah semakin meningkat tp kenapa macam budak2 lagi....>>>tengah berusaha mematangkan diri ni...

Di usia sebegini semakin hari semakin kita belajar erti sebuah kehidupan...
Rasa rindu pula pada arwah mak. Di usianya 26 tahun dia melahirkan Suzie...kebetulan pula tarikh lahir Suzie 26 Feb. Kata suami..kalau rindu arwah, sedekahkan dia AL-Fatihah.......Al-Fatihah............................................Amin.

JOM....Jangan sedih2 lagi.....Meh kita makan!!
Balik Kuantan baru-baru ni sempena besday Suzie...Suzie masakkan mee kari...Jom layan....


 Nah....





 Sangat Nyum--nyum....

glitter-graphics.com

Lama Menyepi???



YA....memang lama aku menyepi...Sejak Raya Cina tu ari satu entri pun aku tak buat. Ni pun nasib la aku tak lupe passwod blog aku..tapi pernah la aku terlupa passwod aku tau...(sengal betul). Kawan2 pesbuk pon tanyer bila nak hupdate blog. Bila orang dah tanyer, baru aku terhegeh2 ingatkan passwod aku tu. Bila penyakit 'M' tu datang memang ape pun tak bleh...Malas amat nak menaip tapi aku kene merajinkan diri juga kerana kasihan melihat blog kesayangan hambe yang tidak diberi perhatian ini. Malas tu satu hal la tapi sebab lainnya adalah aku banyak koje nak dibereskan. Macam2 la...cari kotak nak pindah pejabat la, jage ayam kambing gajah la, unta belakang umah tu sape nak bagi makan?aku juga....aku yang macam badak ni sape nak jaga???Ha...aku juga...>>tengah serius senaman dan men'diet'kan diri ni tau. Aku tahu tu semua alasan..ya..ALASAN. Mungkin aku juga fobia..(ceh!Tibe fobia pulak)...meh aku citer ckit pasal kejadian sewaktu aku cuti Raye Cine tu ari yang menyebabkan aku fobia sampai takleh nak menaip entri..(bapak la hampes nya fobia sampai tak leh buat entri...ALASAN)

Citernya gini....Petang Isnin kot (aku lupe lak ari pe)...Cik Jazie ajak aku pi pantai dalam koi 5 petang gtu. Aku on je sebab best gak jalan kat pantai petang-petang. Sesampai di pantai (Pantai ni dekat Kuantan...>>aku pendekkan citer)...kami terus duduk di bangku yang disediakan...Mak aiiii...angin kuat sampai rase nak terbangkan badan aku yang badak melayang ni. Orang main layang-layang pun bersepah. Dalam 10minit aku dok melayan perasaan sambil bajet Ombak Rindu tu, aku pon cakap pada Cik Jazie nak beli ape2 tak...sebab aku tengah merajinkan diri nak pi beli, aku rase mesti syok kalau makan kopok atau goreng pisang time2 macam ni. Aku pon tinggalkan dia kat bangku tu..aku dengan terkedek-kedek pergi la memanjangkan leher cari makanan. TAPI....TAPI....tengah nafsu makan aku tu meluap2 macam gunung berapi tibe je terus hilang selera bila mana orang ramai lari ke tepi pantai dan aku dengar orang jerit ade orang lemas. Dari jauh aku tgok hubby aku bangun gak dari bangku tu menghadap pantai.. Aku terus pergi kat Cik Jazie. Dia cakap ade orang lemas. Aku lak yang berdebar2..Ombak memang kuat tapi aku tengok ramai je yang mandi. Kalau aku dah takut dah tengok ombak kuat gtu..Ni bukan ombak rindu dah ni. Ni tahap ombak ribut ni....ramai orang berkumpul tepi pantai tu cube menyelamatkan sorang remaja lelaki berbangsa india. Dari jauh kami tengok mereka yang di darat cube buat rangkaian tangan untuk menarik mangsa yang tergapai-gapai tu...Terpikir gak aku...dalam reramai tu tak de ke yang pandai berenang...kalau la aku pandai berenang.....tp aku pernah dengar...kadang orang yang pandai swim pon boleh lemas. 

Bila dah selamat naikkan ke darat...lega ckit dada...tp kencang semula debaran bila ade lagi sorang yang dah tenggelam baham dek ombak. Orang ramai berkumpul tepi pantai tu. Cik Jazie ni demam...tapi aku nak pi tengok dari dekat (macam wartawan pula aku)...akhirnya mangsa yang lagi sorang tu dapat mereka tarik bila ternampak seluar mangsa..dia dah layu...aku cakap kat Cik Jazie pi la tolong rescue kan budak tu sebab dia tau bab2 rescue ni. Aku tak sampai hati lak nak tengok saje. Lastnya Cik Jazie berlari pi tepi pantai. Dia tolong CPR kan. Dia tolong pamkan sampai dia pon tak de tenaga. Air banyak giler keluar. Lagipun Cik Jazie tengah demam. Sian pula tengok dia. Dia berhenti dan orang lain pula sambung. Cik Jazie cakap pada aku rasenya budak tu dah meninggal  tapi dia usaha juga. Lagi pon mak budak tu dah meraung2 kau. Bila ambulance dan polis sampai...mereka berusaha juga menolong mangsa. Tapi betul...dalam berita sahkan dia dah meninggal. Bayangkanlah...mase org dok selamatkan kawan dia yang tergapai-gapai tu, mangsa yang lagi sorang tu dah tenggelam. Sedar2 ombak tolak ke tepi pantai. Budak tu dah layu...Ajal dia.

Aku dengan Cik Jazie lepas kejadian yang berlaku depan mata tu, rase macam fobia juga la. Takut. Ok habis bab tu....Tak nak ingat lagi...hehehe


Cuti tu sempat la aku buat Pavlova..Satu gambar je aku tepek. Gambar yang jadi je. Yang tak jadi aku campak masuk bakul sampah!!!



 Nyum...Nyum...ni sape ade diabetis, diapeha ke jangan selalu makan....


Ok TATA....




glitter-graphics.com

Jan 18, 2012

Tak de tajuk....hehehe


Serius lame aku tak menulis dalam belog aku ni. Ya..memang aku bukan blogger tegar. Tak de ape nak di ceritakan ketika ini...Yang ade cuma masalah kesihatan aku yang tidak menentu akhir2 ini. Mungkin sedikit terlewat untuk aku ucapkan Selamat Tahun Baru kepada semua. Namun aku tetap nak ucapkan..hehehe. Semoga impian yang belum terlaksana akan terlaksana ya kau orang. Semoga beroleh rezeki. (aku doa untuk aku sekali tu..hehehe). Selamat Hari Lahir juga kepada sesiapa yang menyambut kelahiran di awal tahun 2012 ini.-amboi...panjangnya mukadimah aku pagi2 ni...heh heh heh

Hah?Azam? Kau orang tanyer aku pasal azam ye?Oh ya azam tu bukanlah name orang tp boleh jadi juga nama orang.hehehe...Sebenarnya entah ape azam aku. Aku cakap begini bukan lah aku ni orang yang tak de azam langsung sebaliknya tak pernah tercapai azam aku..hahaha...sebabnya...sebabnya....aduhhhh...malu pula aku nak cerita pada kau orang...errr....sebenarnya aku nak kuruskan badan!!!er...rasenya azam aku tak tercapai sebab baru tadi je aku pi timbang berat badan...bukan makin susut...tp makin naik pula jarum penimbang..(mungkin mesin tu yang rosak...hehehe). Haih..sejak berumahtangga ni...badan aku hak kecik leh jadi macam anak gajah!Namun aku tetap berusaha membuat beberapa senaman yang mudah untuk menguruskn ckit badan aku ni. Kadang aku tertawa sendiri pula bila ade part2 senaman yang buat aku geli hati. Lagipun selamba badak aja aku senaman pakai kain baju kurung. Mahu tak terselak2...Opsss!!!aku senaman dalam bilik tau. Bukan lah di padang2 atau tasik yang ramai manusia yang sedang berjog tu.Hehehe...jgn salah paham pula ya..kerja giler la kalau aku buat begitu di khalayak ramai...

Tahun baru ini mungkin azam tetap same dengan azam yang lame...kata orang, kahwin..kahwin juga...tp badan kene jaga juga. Ya..aku sedang berusaha mengecilkan sedikit badan aku ni..Sebenarnya inilah pertama kali aku rase badan aku bam bam...Tanye lah mana2 kawan aku, pasti mereka akan kate.."dulu kecik aje..sekarang oh mak aiiiii"...tp kau orang jgn pula terbayang2 aku macam anak gajah pula ya.hehehe.
Azam yang lain pula apa ya?Erm....kumpul ongkos la kot eh tp itu sudah pasti...hehehe. Cuma tahun baru ni aku dan suami telah mengubah warna cat di dalam rumah. Dari warna pink, kami tukar ke warna putih macam hati kami yang putih bersih ni....ececece..sempat lagi nak perasan ni.-nanti la aku upload pic tu tp aku tak janji sebab kdg aku ade malasnya, lebih2 lagi kalau tenet lembab basah gtu...(eh2 salahkan tenet pula)hehehe.

Tak lama lagi dah nak Raya Cina so Selamat Hari Raya ya bg kaum Cina dan aku ambil peluang la cuti dan pulang ke Kuantan untuk jumpa suami dan keluarga...ala..kau orang pun cuti juga kan?hehehe

Oklah..nanti aku cerita ceriti lagi...bye laling2 semua...muahhh




p/s: eh aku rase kali ni macam lain pula gaya penulisan aku. Macam skema ckit ke??












glitter-graphics.com

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails