Nuffnang Ads

Aug 13, 2012

Puasa dan tanglung...

Diam tak diam...tinggal lagi seminggu nak raya, terasa sedih pula. Terfikir...adakah kita akan berjumpa pada Ramadhan akan datang??Bersamalah kita menambahkan amal...Amin..InsyaAllah...

Namun begitu, puasa kali ini amat bermakna buat aku kerana aku sudah dapat pulang ke pangkuan keluarga dan suami. Sebelum2 ni aku kan anak rantau..hehe. Kalau sebelum ini aku berbuka puasa bersama teman-teman, sekarang tidak lagi. Aku sudah pasti berbuka puasa bersama insan-insan yang kusayangi. 

Kala ini aku amat gembira dengan rutin harian aku. Walaupun aku amat sibuk menyediakan tempahan kuih raya namun aku masih sempat menyediakan sahur dan menu berbuka buat suami tercinta malah dia seorang yang sangat ringan tulang membantu aku. Terima kasih. Akan kuhargai segalanya. 

Di sebabkan aku kepenatan yang amat sangat semalam, aku tertido setelah berbuka puasa. Mahu tidaknya aku hanya tido hanya 2jam pada malam  kelmarin untuk menyiapkan kuih. Begitu juga dengan suamiku. Kasihan dia. Di sebabkan penat itu dan aku tertido...dan aku mula bermimpi...macam biasa la..kalau badan penat mimpi pun mengarut je kan..macam2 masuk mimpi sampai bunyik mercun pun masuk mimpi aku..haih. Sebenarnya bunyik mercun tu bukan dalam mimpi je tapi memang real la..aku terjaga tengok anak2 jiran yang main. Budak2 biasa lah..time kita dulu pon ade juga main bunga api, mercun bagai. (nanti aku citer bab ni sebab ade kes..hehehe).

Bila aku bangun je tdo, terasa muke aku paneh. Rambut dah macam hantu kak limah...aku pula tak nampak Cik Jazie..aku cuma dengar bunyi mesin kat dapur...aku dengan mamai nya terus ke dapur. Sambil tercegat kat dapur, aku tengok dia tengah mesin nestum untuk buat popia nestum. Tengok atas meja, popia yang digoreng tadi semua dah di sira dan di botol kan. Rajinnya dia buat semua. Bila dia toleh je, dia terkejut sebab hantu kak limah ade belakang dia. Hahahaha. Muka hantu kak limah plak selamba tak bleh bla. Hantu pun tanyer.. 
"Apsal abang tak kejut sayang?" 
"Tak pela...sayang penat tu..." jawab dia.
"sian abg"
"tak pe....dah2 pegi mandi..segar ckit. Lain kali jgn tercegat diam2 macam ni, terkejut abg"
"ok"

 Hantu kak limah  pun dengan mamai menurut perintah terus menonong masuk bilik air. Dalam bilik air......
"Alaaaa...kesian tau abg buat sorang2". Aku cakap dalam ati je la. Kalau aku cakap sengsorang kang parah.
Naik mandi memang selesa dan segar...aku terus tuju ke dapur masak lauk untuk bersahur (masak awal sebab takut terlajak tdo..maklumla kalau jam berbunyi..aku suke tekan..then sambung tdo..hehehe). Sambil masak sambil dengar mercun dentum dentam..budak2 yang main ni tak takut ke ek??Ha..citer pasal mercun ni...sebenarnya aku bukan la berani sgt nak main mercun. Mase kecik2 dulu, aku cuma berani main bunga api yang berwarna-warni tu, pastu yang warna kaler ijau merah dan yang besi.(bunga api besi yang mercik ckit2 kat tgn tu). Setakat yang tu aku berani la...kalau mercun2 ni aku takut sebab aku takut mase cucuh api nanti mana la tau mercun tu meletup kat tangan...Ha...kang tak pasal2 jari putus...Tapi tak kene mercun pon, aku tetap kene bunga api..Ha..kau tau tak kawan aku pegi kejar aku then cucuh kepala aku dgn bunga api..kejam gila kot kawan aku tu..Masa tu la...budak2 lagi mase tu..baligh pon belom..kikiki...budak laki biasa la nakal ckit..habis rambut aku hangit tau. aku terus lari balik umah then ngadu kat abah...hihihi. Nostalgia....

Kalau ingat kenangan dulu syok juga....malam2 pas siap berbuke puasa tu (aku puasa tau), deal dengan kawan2 nak main tanglung...seronok tau. Jalan2 dgn tanglung..Mase tu ha tengok sape punyer tanglung lawa..Wah lawanya tanglung kau..mana kau beli...esok tu pi kedai pilih lagi tanglung..pastu tanglung kau kene tiup angin terus tanglung kau terbakar!! Penah sekali tu aku gantung tanglung aku kat luar umah...ade la dalam 3@4...aku masuk kejap je dalam umah, pastu abg aku cakap tanglung aku dah terbako. Huh...frust jap.

Sekarang ni bila tengok budak2 main bunga api..rase nak tumpang sekaki..hehehe. Tapi rase tu dah lain..dulu kecik2 lagi syok...kenangan.

Rata2 di corong radio dah mainkan lagu raya...Mud raya tu dah datang ckit2. Kalau pergi bandar jalan jem jek. Orang dah buat persiapan raya. Aku je yang belum....baju pon tak beli lagi...nampaknya beli hak yang dah siap je la...

Raya bakal menjelang...syahdu jugak tiap kali nak beraya..teringat kat arwah mak. Terasa rindu pada dia. Umur aku 6 tahun, mak menerima jemputan ilahi. Miski pun waktu itu aku kecil dan ingin menggapainya...aku harus belaja berdikari dan menerima hakikat kehidupan ini. Dari pengalaman aku amik iktibar dan pelajari. Aku harus kuat dan tabah miskipon ade masanya aku tidak setabah dan sekuat badang. Sentiasalah rawat hati...sentiasalah muhasabah diri..sentiasalah melihat kesusahan orang lain sebelum melihat kesusahan sendiri....dan sentiasalah mensyukuri...bersangka baik lah pada Allah swt.


        Salam Ramadhan....(agak terlewat nak ucap tapi tak pe kan?hehehe-LOVE-






glitter-graphics.com

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails