Nuffnang Ads

May 16, 2015

Asam pedas ayam simple lagi mabeles!!



Hai...hai!!

Ade cerite disebalik kejadian membeli ayam ni. 

Alkisahnya....(malam kelmarin)
 
Wei elena selemoh jemoh (nama singkatan jemoh)...asalnya ko p pasar malam nk beli ayam separuh, kantan se, pastu daun kesum. Dah tu...kau berjalan2 la cuci2 mata kat pasar tu dgn pareng hajazi. Pastu laki kau jumpa tilam kekabu yg sgt gebus gebas. Then bekenan la plak kan. Kau orang pon beli. Kau bajet mcm kau org bawak lori?? Dah ni ape cer ni?? Kak jem nk duduk mana?? 




Ni berapa kali snap sbb asyik gegar saja duk ketawa. Bajet masing2 bawak treler ar. Masa kira2 dengan pakcik tu duk tnye si pareng ni. "Eh pareng..kite naik moto ni. Bole ker? Xpe..bole." Jawab dia.


 Dah tu pakcik tu nak tlong bawak p kat kete. Jemah pon jawab..."eh pakcik..kami dtg td merempit ja."Pakcik tu bantai gelak.


Pastu si pareng hajazi pon kendong ar tilam tu sambil nyanyi hoi..hoi ya hoi...


Sampai kat moto...amik nak!! Kau org pikir ni lori?? Depan belakang penoh barang. Dah tu siap bergolek plak tilam tu.
Sudahnya naik moto ejas2 bole duduk. Siap tnye pareng. Duduk dlm bakul moto ker?? Dia jawab.. tak arr.


Ni kalau aku duduk atas tilam ni mahu mcm sakai dah. Tp not bad...so tggi sikit kan. Angin pon menderu-deru je. Nk beli moto kuasa besar yg tggi montot tu xmmpu..jadi..duk atas tilam ni kasik tggi baru ar exotik. Tapi idok ler..mau tergolek!!


Dah ejas2..bole ar duduk.. walaupon terduduk ckit atas besi lakang tu. Ape ade hal kan.


Dah tu pula..nak naik jejantas bising sekali ketawa. Weh...tak ke seram kalau moto selisih. Macam mana nk lalu kan. Aku ingatkan dh terwili moto tu. 


Almaklumlah...dgn muatan tilam dan badan aku yg kecik ckit dr anak elephant tu mmg ade potensi moto tu conget secara tak sengaja kan.


Eh dalam2 sarat dengan barang tu. Bole plak nk pi singgah beli telor. 


Tapi...penyudahnya balik hntr brg dlu. 
Tu la dia. Kalau p pasar. Apa nak beli set minda dh ni konon. Tp ade jugak terbeli mnda lain. Tp berbaloi ar tilam ni. Tebal dan lembut. Rm50 untuk 5 kaki. Jemah rendang. Bole ar kan.


Ok dah habis part tu. 

Jom...Ari ni meh kita masak asam pedas Sempoi.

Bahan:

Ayam dalam 10-12ketoi 

Bawang besar 2 biji
Bawang putih 3 ulas
halia sikit dlm 1/2 inci
kunyit hidup pon sikit dlm 1/2 inci
belacan ckit buat2 rasa ja. Xmau pon xpa. Kot resdong jgn letak.
(Blend bahan atas ni. Cili jemah dh siap blend)

Cili kering blend tu 4 sudu. (Ni bergantung tahap kepedasan cili. Ade org 1 sudu pon dh pedas. Atas jenis cili kering)

serai 2 btg sbb kecik
Kantan
kesum
daun limau purut (xletak pon xpa. Saja amik dlm pasu depan rumah)
asam jawa 2 sudu. Korek guna sudu. Agak2 xmau masam kurangkan.

Cara2:

Tumis bahan blend (bawang besar, bawang putih, halia, kunyit dan belacan). Kalau nk kuah pekat blend bawang bnyak ckit. Tumis smpai kuning2 ckit. Agak2 bawang masak..pastu masuk cili kering blend 4 sudu. Tumis lg smpai cili betul2 masak dan pecah minyak. Lama ckit xpa. Supaya sedap dan xsakit perut.

Pastu masuk ayam. Masuk kantan, kesum, serai, limau purut. Kacau2. Pastu masuk air asam jawa. Nak tambah air banyak mana ikot la. Atas selera. Masuk garam gula. Siap!!!



Ni sbb bahan ade dlm pasu. Dh menanam ni elok guna. ye dak. Kalau dlu lagi2 ar sempoi. Tp sebab dh kemaruk nk mkn asam pedas. Tak de bahan pon bantai saja.


Buat mcm ni saja....



-Blend je bawang besar...bawang putih..halia..pastu tumis ja dlm periuk. Nak pekat bnyakkan bawang. Kdg bwng putih tu masuk kdg xmasuk.ikot suka hati jek. tp setakat buat ni xde la lain rasanya. Ok ja. pastu masuk cili blend tu. Smpai pecah minyak. Masuk kantan dan daun kesum. Masuk ar ayam ke..ikan ke..pastu air asam jawa. Garam gula. Siap!! Bapak sedap...rasa masam manis masin..ngeeee😆😆😆


Senang dan mudah. Telan masuk perut sendiri. Tak sedap pon perut tekak sndiri. Ye dak.... 

Love!


glitter-graphics.com

Nasik goreng simple dan sedap


Amboi..kemain tajuk 'sedap' tak hengat. Angkat bakul sgt. Ntah rasa ke laut gamak. Nak ceritanya kompius nak berbuka puasa mlm td. Masa tu mula la meraban nk masak apa. Kadang xde idea. Kak elena selemoh jemoh (nama singkatan jemoh) pon whatsApp ar pareng hajazi. Tanya dia kot dia ade idea nk makan apa.


Senang buat nasik gorem je katanya. So elena pon..... (eh jap....tersasul)..jemoh pon masak nasik 2 pot plastik tu. Resepi ni sgt la simple. Macam nk buat mee goreng tu.

Bahan2:

Nasik 2 pot plastik (kalau masak bnyak pandai2 ar bajet bahan dia)

Bawang besar 1 biji
Bawang putih 3 ulas
(Blend bahan atas ni)
Cili blend 1 sudu besar
cili sos 2 sudu besar
sos tiram 2 sudu besar
sos ikan/sotong 1 sudu besar (kalau xde pon xpe..rasenya tetap ok je)
kicap kipas udang 3 sudu besar
isi ayam ckit
ikan bilis ckit

Goreng ikan bilis..angkat. Pastu guna minyak yg sama tumis bahan blend td..iaitu bawang besar dan bawang putih...dh agak kuning2 masuk cili blend. Tumis smpai pecah minyak. Kasik masak cili tu. Pastu masuk la sos2 tadi...then masuk isi ayam. (nak kosong pon bole..udang..sotong pon bole). Masuk garam gula. Hati2 penggunaan garam sbb sos ikan..sos tiram dan kicap dh masin.


Kemudian masuk nasik yg direlai..goreng rata. Then masuk ikan bilis yg siap digoreng awal td. Siap!!


Makan bersama keropok dan Ayam ala kfc. Pertama kali buat ayam tu rase ayam tu mcm beso peha kambing plak..ngee..gara2 celup 2kali. Tapi bole ar....buat 4 ketol ja..kami pon berdua ja..ckup dh tu.
Pastu hiris bunga kantan (kalau suka). Pareng hajazi mmg suka buat ulam.



Resepi ayam tu kak jemoh amik kat sini http://mamakitchen-makcikmanggis.blogspot.com/2014/09/ayam-goreng-raggup-ala-ala-kfc.html?m=1

Terima kasih mama kitchen.
Tapi sebab xde tepung gandum. Kak jemah guna tepung beras dan tepung jagung. Dan tambah rempah kari sbb tiada serbuk cili.

-So ayam 4 ketol tu kak jemah tumbok bawang putih 2 ulas dan gaul pd ayam.

-masuk serbuk lada sulah ajishio tu pd ayam td
-masuk garam ckit je. ckit saja ye. Secubit ja.
-perap la kejap

-Nak goreng nnti pecah telo sebiji. Pukul.

Bahan tepung:

-Tepung beras 1/2 cawan
-Tepung jagung 1/2 cawan
-Rempah kari ayam 1 sudu besar
-serbuk lada sulah ajishio agak2
-serbuk lada hitam ajishio agak2
-baking powder 1/2 sudu kecil
Garam ckit


Gaul rata.

Nak goreng nnti. Celup ayam dlm telor dan celup dlm tepung. Goreng dlm api serdehana. Siap!! 

-love awak2!-


glitter-graphics.com

May 1, 2015

Singgang sotong


Hai!!hai!!

Selamat hari pekerja dan selamat pulang ke kampung halaman.  Dengarnya lalu lintas sangat sesak. Dah menjadi kebiasaan begitu jika waktu cuti begini. Masing2 akan berpusu2 pulang ke kampung. Saya dulu begitu juga. Setiap hujung minggu akan pulang. Maklumlah pada waktu saya tinggal berasingan dengan suami atas faktor kerja. Sekarang tidak lagi. Sudah setahun berhenti kerja dengan membesarkan badan disertai menternak lemak yg tidak berkesudahan. Tidak hairanlah sudah tersembul sana sini.


Ok. Menu tghri ni ialah singgang sutung. Nak panggil sotong rebus pon boleh.

Bahan2:

Sotong dalam 5-6 ekor
Bawang putih 5 biji ketuk dan cincang
Bawang besar separuh -hiris
Serai 1 batang ketuk sahaja
Daun kunyit sehelai racik2
air sikit
garam
gula

1.masuk air dalam periuk kecil. Panaskan api.
2. Masuk bawang putih yg diketuk
3.masuk serai yg diketuk
Biar gelegak air rebusan.
4.masuk bawang besar
5. Masuk daun kunyit (kalau xde daun kunyit pun xpa)
6.masuk sotong yg dihiris bulat
7. Perasakan.

Siap!!Hidang!!

Simple aja. Mesti ramai tahu kan...ni kalau lala buat mcm ni pun sedap. Share serba sikit. Nak masak best2 tak reti mana.

Tu cicah pulak dengan budu...mmg makan menambah xhengat. Dalam2 tengah berdiet ni, mmg habis berterabur la diet terlior ke budu tersebut.





Love u!!

glitter-graphics.com

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails