Nuffnang Ads

Aug 9, 2011

I Like Puding Raja meyh......(",)

Post kali ni Suzie nak bagi resepi Puding Raja. Setau Suzie puding ni adalah hidangan Di Raja Pahang (sangat femes kat Pekan, Pahang). Pada awalnya Suzie bukan tahu pon ade Puding sesedap neh tp mase keje dulu banyak sangat function, so dapatla merasa puding ni. Terus jatuh hati. Oleh kerana itu hari Suzie buat Puding Raja dan post kat FB jadi ade kawan2 tanyer macam mana nak buat dan resepinya...So meh Suzie share kan lah resepi ni. Moga2 hangpa sekalian dapat lah menikmati untuk berbuka puasa nanti ye. Tapi Suzie bukan lah reti tahap dewa kan. Just main2 je ni. Ni pon baru blaja....Tu pon berpeloh-peloh buat Puding ni nak2 time nak wat Jala Emas tu. Paneh2 muke ni tala kat api...hehehe....
Tok sah panjang citer...(nacib puasa ni tgn je yang laju menaip, mulut diam!)..
Meh salin je resepi ni...sape yang dah tau buat dan ade resepi nya sila dok diam2...tp kalau yang reti tahap award tu ade cara dan tips nak buat ni terutama tang Jala Emas tu meh la share sekali cara nak dapatkan Jala Emas yang mengancam...>>>Suzie buat Jala Emas tu tak mengancam sgt la. Huh...Tension jap!

Ok2...berbalik pada resepinya...>>Suzie ni mang dasar banyak cakap!




Resepi Puding Raja...


(ihsan pic dari google)..hehehe>>sebab mase Suzie buat puding ni tu hari, terlupa lak nak amik pic..

Bahan-bahannya adalah...cewahhhh...macam cheff yang cakap dalam tb tu...keh keh keh..(sambil berangan jap jd Chef)

  • 4 sikat pisang lemak manis – dibuang kulit..jangan tak buang lak tau...kalau bole biarlah pisang tu yang dah masak. Kalau keras tak sedap nak ngap!
  • 1 cawan biji gajus – digoreng...jgn rebus lak!
  • 2-3 genggam urat emas/jala emas-HA...yang ni susah ckit nak buat
  • 200g buah prun – dipotong empat @ ikut suke la nak potong bape pon.
  • Buah ceri merah/hijau
  • 2 sudu besar minyak sapi*
  • Minyak untuk menggoreng

Untuk Kuah Puding
  • 1 tin (410 g) susu cair/sejat
  • 3 biji telur – diambil kuning sahaja
  • Daun pandan – disimpul @ ikut suke korangla nak buat bentuk origami ape ke...hehehe
  • Air sebanyak ½ tin susu
  • 1-2 cawan gula (ikut rasa)
  • Esen vanila
*untuk mengelakkan pisang dari melekat

Cara memasak
  • Korang panaskan lah minyak dan minyak sapi tu untuk menggoreng >>>dengan minyak yang penuh tau
  • Goreng pisang sehingga kuning. Angkat dan letakkan di atas kertas minyak untuk meresap minyak yang berlebihan.
  • Goreng biji gajus.
Kuah Puding
  • Korang pukul lah kompang eh silap...hehehe.. korang pukul lah kuning telur bersama susu cair/sejat dan air. Tapis untuk membuang pusat putih telur.
  • Kemudian korang masukkan gula dan kacau sehingga gula larut. Masak di atas api kecil bersama daun pandan sehingga sederhana pekat. Masukkan sedikit esen vanila. Jangan guna api besor dan kacau selalu supaya tidak bergentel. Keluarkan daun pandan bila siap.
Cara Menghidang
  • Korang aturkan pisang goreng 2-3 lapis di dalam mangkuk cantik-cantik. Taburkan urat emas. (urat emas ni Jala Emas la maksudnya...Scroll bawah tgok resepi Jala Emas ni)
  • Kemudian aturkan buah prun, ceri dan biji gajus. Tuangkan kuah ke atasnya apabila hendak dimakan.

Ok kawan2 ku yang sgt baik hati...ini pula Resepi Jala Emas. Ni hiasan untuk Puding Raja...Meh cuba....Nak buat ni boleh tahan la kena bersabo...hahahaha
Bahan-bahannya ya kawan2:
  • 30biji telur ayam – diambil kuning sajer (kira satu sarang la)
  • 800g gula halus>>Penimbang ni siap pinjam dgn mak mentua...kah kah kah---tak senonoh betul
  • 3 helai daun pandan
  • 8 cawan air
  • Daun pisang untuk dibuat corong>>>Suzie tak sempat nak cari daun pisang so.....Suzie pakai ni....hahahaha

Cara memasak
  • Tapis kuning telur dan pukul sedikit.
  • Korang massak gula tadi bersama air sehingga hancur dan mendidih. Tapis dan kemudian masak bersama daun pandan sehingga pekat sedikit. Apabila air tersebut mendidih dan berbuih halus, uraikan atau pusing keliling periuk kuning telur dengan corong daun pisang atau corong tembaga atau (corong botol sos yang macam Suzie guna macam pic kat atas tu) ke dalam air gula tersebut.
  • Angkat dan tuskan.
  • Kiraikan urai emas di atas pinggan dengan menggunakan dua batang satay atau garfu.
  • Hidangkan.
*Jika air gula menjadi terlalu pekat, tambah dengan air panas

Ok Done!

Saya budak baru belaja...kalau salah tolong betulkan....hahahaha

Selamat Mencuba ye korang....Sayang arr korang semua..
Selamat Berbuka Puasa juga ya....TATA

Aug 3, 2011

Puasa 2011...Yahuuuu....




Tahun ni adalah tahun pertama Suzie sambut Ramadhan bersama suami tercinta...kami agak xcited memandangkan tahun pertama bergelar suami isteri...

Sehari sebelom puasa, sempatla Suzie meneman Encik Jazie. Dia ada perlawanan bola sepak. Encik Jazie ni kaki bola. Sentiasa ada game. So...demi memenuhi hasrat dia yang suci murni tu..maka Suzie pon teman la dia.....



Oh sungguh kacak dia memakai baju itu...hahahaha...sayangnya jauh la. Tak dapat nak zoom lebih. Al-maklumla....camera murah je kan...


Tahun ni tahun yang paling bermakna buat Suzie...bersama orang tersayang sangatla membahagiakan...Bersahur kali pertama dengan Encik Jazie...Suzie masak daging masak ala hitam...sambal buah macang...sayur bayam masak air bersama telur...meleleh makan sambal...suurrpppp..(sedut air liur...dah la tgh puasa ni).

Siang hari tu Suzie buat Puding Diraja...sangat la susah nak siapkan jala emas dia. Tp tak pe...bulan puasa kena banyak bersabar walaupon kulit muke ni dan panas2 dok tala kat api...wahahahaha...sangat la mengundang kesabaran yang tinggi....Encik Jazie suke Puding Raja ni...Then petang tu Suzie masak mee latna....erm>>>tetiba terliur pula..
Pas siap masak....then bawa p umah ibu mentua....kat sana pula mereka buat nasi ayam..wow!!!...meriah dengan makanan yang banyak...i like!!!!tp sudahnya Suzie makan sikit sahaja sebab minum air aje yang lebih....

Tapi Alhamdulillah...Suzie sgt bahagia dgn keluarga ini...mereka layan Suzie dengan baik...Di hati Suzie...Suzie sgt bersyukur dengan pemberian Allah ini. Tetibe teringat arwah ibu Suzie....Suzie tak pernah merasa berpuasa dan bersahur dengannya. Dia pergi masa Suzie kecil lagi...

Opppsss....tersyahdu pula....hehehe...Suzie kan cool lagi kuat...mane leh sedey2 bulan puasa ni...

Suzie tetibe nak out...(bukan nak sambung nangis tau)hehehe

*Ade org jual baju lak kat opis ni...So....saje nak meriahkan mereka dengan join tengok sekali...hahaha



SELAMAT BERPUASA KEPADA SEMUA UMAT ISLAM....



TATA




Hanya Allah yang tahu isi hati ini....jiwa ini...kisah hati ini...Kisah dan perjalanan sukar hidupku hanya Allah sahaja yang mengetahui....

Namun aku sebagai hambaMu Ya Allah...Aku bersyukur...mungkin derita ku sebelum ini di Kau berikan aku kebahagiaan yang ku dapat kini.....Moga kasih ini berpanjangan....Amin....

Tq ya Encik Jazie...I love u more..and more...much...and much!!

Jumaat...K.l yang sangat jem Nenas...



Salam sejahtera kepada semua....(itu ayat skema seperti biasa la korang dgr)

Walaupon citer ni Jumaat lepas...basi tak basi la kan...tp Suzie nak citer jugak. Jumaat Suzie amik cuti coz kenkawan Suzie dtg K.l sebab depa ada kursus so petang Khamis tu Suzie dgn K.Azni (akak bilik merangkap akak 1 opis) p amik depa kat Gombak. Pas habis waktu keje je Suzie terus drive laju2 sebab takot depa tunggu lama. Sebenarnya depa datang dengan kereta tp sebab mereka tak tau jalan nak ke umah Suzie maka terpaksa la mereka menunggu Suzie datang. Tapi.........Suzie sesat weh!!Bole plak pusing 2 kali dekat kawasan yang sama. Pada hal dah dekat dah pon dengan mike2 td. Haih......
Then akhirnya jumpa la mike2 ini....dekat Petronas. Ok Fine! Isi minyak dulu sebab malam mahu pusing K.l bawa mike2...
Then mike2 follow belakang untuk hangkut balik rumah tp waktu cenggini K.l memang la jem bangat. Lagi2 ada perlawanan bola Mesia vs S'pore....Rabak jem. Ok Fine!
Setelah berhempas pulas melawan ke'jem'man....akhirnya kami sampai ke rumah dengan jayanya. Pas solat gorib dan makan2, kami keluar melepak kat Titiwangsa sambil makan2 lagi... MAKAN LAGI???....sambil santai2 makan sireh pinang dan isap shisha..(ntah betul tak aku eja shisha)...kau gila isap shisha????kau nak mati kena bunuh ke kalau kau isap shisha??hahahaha....xcually tidaklah Suzie wat begitu....sireh pon tak de kat situ...hahaha

Puas2 bergosip dan sebagainya...then bawa depa p KLCC...nak masuk tak leh la kan sebab dah tutup so just amik gambar je la kan. Esok nya baru plan nak masuk ke biar puas hati jalan. Parking sungguh la mahai weh RM10 per ntry. Encik suami pon dh mesej awal2 supaya jgn balik lambat2. Ok....dinda balik awal ckit. Jam 12 gerak balik.








Pagi2 dalam koi 9.30 makan2 dulu (pg2 ke tu??)..siap2 then terus blah dari umah. Suzie siap2 bawa beg terus sebab nak tumpang depa balik Kuantan sekali. Konon depa nak p KLCC nak masuk aquaria tp...........kami tersangkut dalam kesesakan lalu lintas...bayangkan.....dari 11.30 pagi sampai 5.30 petang kami tersangkut dalam kesesakan. Gila kau!kalau balik Kuantan dah lama sampai tau....si Tikah dan pening2 kepala...tukar Suzie lak drive...lama2 dok dlm jem ni mang sakit segala urat kaki. Naik kejang. Pale Suzie lak naik migrain sebab lama sangat berkebun dalam keta. Rupanya org yang nonton perlawanan semalam tu balik hari Jumaat, Mahu tak pengsan macam ni. Memang tak dapat la bawa depa p jalan. Sudahnya kami snap2 gambar dalam keta...huhuhuhu



muke ku memang dah macam Walnut!!-tak suke!


Dapat kuar dari K.l jam 5.30 petang...singgah pam minyak then makan tengah hari sekali dengan petang terus. Kau gila masuk angin perut aku. Kepala dah sakit sgt then dah tak larat. Gerak balik Kuantan terus. Then Suzie dok seat belakang pula tukar dengan Tikah. Si Epah tolong picit dan tarikkan rambut Suzie. Mang rase nak nangis sakitnya. Telan obat pon tak jadi ape. Bila Tikah tak larat...Epah lak sambung drive...ok fine (Tikah pula jd mangsa...aku suh dia tarikkan rambut aku)

Sampai Kuantan dalam koi 8.30 malam. Suzie mintak depa hantar Suzie tepi jalan kat bus stop saje sebab Encik Jazie sudah tunggu dengan kacaknya di situ!!

Berhenti kereta betul belakang kereta Encik Jazie...Tikah terus cakap "Kak syud...Abg G tu baru balik main golf ke?"wakakaka....terkangkang2 aku gelakkan dia. Terus aku jenguk Encik Jazie. Oh rupanya encik jazie pakai jeans separa lutut then t-shirt sambil bersandar pada pintu kereta..smbil tangan memeluk tubuh...kacak pula dia wlaupon memakai sesimple itu...(tolong jgn riak tau abg)...hehehe

Suzie pula...keluar dari kereta masih lagi sakit kepala tapi sakitnya tidaklah seteruk td..mungkin juga kerana melihat jejaka kacak itu terus kurang sakit kepala!!Selendang pula sudah tidak lagi secantik Hana Tajima sebaliknya letak begitu sahaja di kepala...setelah encik jazie mengangkut barang2 Suzie pindah ke kereta...Suzie pelok tiom dulu kawan2 sebelom bepisah sambil mintak ampun tak dpat bawa mereka jenjalan beria mase kat K.l. Sempat la pelawa mereka jgn serik datang K.l lagi.

Masuk kereta...."sayang sakit kepala lagi?"...Suzie pula jawab"sakit lagi tp kurang dah ckit"...ayat nak manja2 gtu la..cit!!...tp encik jazie tahu Suzie kalau sakit kepala mesti teruk. So dia suh balik mandi dan rehat2....So...terus balik dan tak perlu singgah mana2 lagi.....



TATA.........


LinkWithin

Related Posts with Thumbnails