Nuffnang Ads

Jan 15, 2013

Daging Gorem Turmeric Hantam...


Merujuk kepada perkara di atas...

Begini ceritanya...Di sini aku kepelkan gambaq Daging Gorem Turmeric Hantam yang aku buat tempoh hari...Aku pi posmen kat FB...Jadi atas permintaan kawan2 yang dok watsapp apabila melihat gambaq tu, so depa mintak aku bagi resepi....rase malu sgt sebab aku bukan reti mana pon..ape pon terima kasih ye kawan.

Dan hakikatnya..aku ni masak main hentam saja...berapa ratio semua aku main bedal je [sbb tu kadang kalau aku nak buat roti canai..time tu jugak call abah tanya berapa ratio semua..Sorri abah ek kacau mlm2]...kalau nak resepi aku bole bagi sebab aku bukan seorang yang kedekut ilmu...cewahhh..ayat tak bleh bla la...

Sungguh aku cakap siang2 ni yang aku memang tak berapa reti masak walaupun arwah mak aku dulu tukang masak dan punya kedai makan sendiri...aku tak dan...errr...tak dan tu tak sempat bagi siapa yang tak berapa paham istilah 'tak dan' tu...ok..begini...aku tak dan nak belaja masak dari arwah mak sebab time tu aku masih kecil dan masih hangkut bantal buchukkk ke sana ke mari...hehehe

Kalau nak cakap aku pandai masak???Oooo tidak sama sekali...jangan nak membongak [suka kumpulan saywho cakap gitu] dan jangan la terpedaya sebab aku memang tak reti....sikit2 tu untuk perot sendiri tu bole arr....

Aku suka tengok orang masak...belaja dari ctu...tanyer itu ini...pakcik google kira kawan rapat aku jugak...dan yang terutama belaja dgn kakak tersayang juga...dia hebat bab2 masak...sebab tu aku kalau pi umah dia aku call dulu tanyer ade makanan tak??Bhahahahahaha..gila..jahat kan aku??

Dah2...dah banyak aku merepek meraban...sila salin resepi ni...tapi maaf ar..macam aku cakap tadi aku memang main hentam dan campak je so aku tak da sukatan yang betul..aku main letak je...sorri sangat...





Bahan: [agak2 untuk 2@3 orang makan]


 1. Daging
2. Serbuk Kunyit-(agak2)
3. Bawang Putih(dlm 5@6 biji)-hiris ikut suka
4. Bawang Besar (dlm 1biji)-hiris gegelang
5. Serai (1 batang)-ketuk
6. lada besar kaler merah (1 biji)-Hiris ikut suka
7. Halia (dlm 2 inci kot..ntah la..aku rase ye)-hiris panjang2
8. Garam dan gula [aku tak pakai aji]-agak2 je..kalau ade yang tak suka pakai gula..pakai la apa saja yang bole diperasakan.(kdg aku campak je gula kerek)
9. Air 

Cara2:

1. Potong arr daging tu nipis2.
2. Daging tu gaulkan dengan garam dan serbuk kunyit.
3. Panaskan kuali belanga kemudian masuk minyak dan goreng daging tadi....goreng sampai agak garing tak garing ...jangan sampai hangit sebb sampai tang ni kene jaga2 api...
4. Masukkan bawang putih, serai dan halia dalam kuali td...kacau dan terus kacau...
5. Masukkan air dalam 2 gelas...(kalau rase liat lagi tambah lagi la)
6. Masak sampai kuah tadi mengering...(kalau bole tutup dgn penutup)
7. Perasakan garam dan gula..(hati2 penggunaan garam sebab td perap daging dgn garam)
8.Last sekali masukkan lada dan bawang.

Sekian.....


Maaf ek kalau tak sedap...aku main hentam je macam main masak2 pondok2 tu... :)
Tapi kalau sedapp...ucaplah Alhamdulillah...


Sedap ke tak sedap...Allah bagi rezeki buat kita. Bersyukur dengan apa yang ada....




Bye.

glitter-graphics.com

2 comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails