Nuffnang Ads

Nov 15, 2011

Bila Kak Yang cari Lokan.....(Jakun)



Sebenarnya Kak Yang tak kenal Lokan tu ape...Opsss...sesiapa yang pelik dengan panggilan Kak Yang tu jgn risau sebab Kak Yang tu adalah diri Suzie Syuhada sendiri..kalau bace entri sebelum ni bagi sesape yang tak tahu panggilan Kak Yang tu tuk adik2 yang panggil. Bagi yang dewasa lak panggil "Yang" saja. Tu nama manja kat umah la tp ade gak kawan2 panggil. Tp hangpa jgn terkejut lak bila saye tersasul gelarkan diri "Yang" sebab dah terbiasa.(jgn ingt kiter gatal2 tau nak ber "ayang" bagai...tu mang panggilan anje2 family di umah..heh heh heh).....ok2...berbalik pada tajuk asal!

Sebenarnya Kak Yang tak kenal lokan tu ape...nak kate Kak Yang ni orang bandar sgt, tak de la sgt tapi Kak Yang memang tak kenal Lokan tu guane. So nak dijadikan cerita...Kak Yang teruja nak p carik Lokan..Sebab sebelum ni pernah dgr mak mentua cerita dia n bapak mentua p balik kampung di Pekan dan sempat carik lokan so ianya sgt menujakan Kak Yang yang jakun ni.

So lepas solat raya aidil adha tu, Kak Yang, Cik Jazie, Mak mentua n Man jalan ke kampung untuk melawat sedara mara. Rumah ditinggalkan kosong. Bapak mentua kena keje raye2..sian dia...

So kami berempat je la pergi ke kampung...kampung belah suami tak jauh..dekat Pekan aja. So pas melantak makan nasi dagang umah sedara, kami mintak diri lah. (pada hal kami nak p carik lokan)...ok then bila dah sampai tempat persembunyian Lokan tu, mak mentua bawak keluar parang dan sabit...Makkk aiiii...hehehe...Kak Yang pula gigih ikut redah belukar dengan baju raya lagi...Cik Jazie siap dengan baju melayu lengkap bersampin!(tipu!..sampin dah tanggal). Orang raya, kita carik lokan. Just suka-suke je. Mak mentua melayan sebab Kak Yang nak sangt tengok rupa Lokan dan tangkap macam mana.

So dengan parang atau sabit tu, dikuis2 tepi pasir yang berair tu...kuis2 la sampai jumpa. Kalau nak tahu Lokan ade dalam pasir tu, time bila kuis tu dia berbunyi. Maksunya parang kita terkena cengkerang dia dan bunyi ketukan cengkerang tu la kita tahu tu lokan. Ape lagi keluarkan lah lokan tu...Ooo...gtu rupanya cara dia. Kak Yang gigih meng kuis. Hasilnya sgt la memberansangkan sebab satu hapah pon tak dapat!

Mak mentua Kak Yang dapat jugak 3 ekor. Cik Jazie pon tak dapat ape. Agaknya Lokan2 ni pergi beraya sesame mereka lawat umah jiran tetangga. Mungkin juga sebab Lokan ni seram sejuk sebab tegok orang mencari pakai baju cantik2 di pagi raya...hahahaha...ape pon saje je meng enjonykan diri...



Ni la Lokan (bg sesape yang tak kenal lokan lagi)...pic ihsan incik google.


Kami terus balik sebab dah penat paneh bagai. Balik rumah, kami mandi2 dan siap2 pula untuk ke rumah abah Kak Yang. Depa ade siapkan menu raya spt meehun sup, ketupat, rendang, nasi impit, kuah kacang,ape tah lagi tp semua tu bisa buat Kak Yang kenyang sebulan!..

Hari pon nak nak masuk maghrib jadi Kak Yang dgn mentua dah nak balik sebab malam tu Kak Yang dah nak balik umah di Indera Sempurna pula. Nak tengok ape jadi umah yang tak dijenguk tu...

Sebelum balik tu sempat la kami soping barang2 dapur dulu...huh penat sungguh ari tu. Rase tulang belakang nak patah 8! Sebenarnya Kak Yang Rase penat sgt sebab tak cukup tido sebab Kak Yang tak da tiket nak balik Kuantan. Dapat tapi 12 malam baru dapat. Terpaksa la Kak Yang redah puduraya tu sebab kat ctu je ade. Naik bus koi 12, pukul 6 pagi baru sampai ke Kuantan. JAMMED!. .So Kak Yang sangtlah bersabar tahan kencing sebab sejuk yang amat dalam bus tu. Pakai stokin pon tak jadi ape. Bus benti kat gambang!mahu pecah pundi kencing menahan! Sampai Kuantan, Kak Yang mintak bus benti kat Taman Tas aja sebab umah mak mentua dekat ctu je. Kak Yang trun bus nonong jalan ke bus stop. Tengok Cik Jazie dah tggu dgn moto kapcai berkain pelekat.

Balik2 terus mandi n p pasar beli sarapan. Pas makan...terus p pasar tani teman mak mentua soping lak...sambil soping sambil jamu mate tengok juadah. Kak Yang beli buah mangga. Sedap tak terkira...sweet sgt.

Tu yang badan rase penat sgt. Tp tak pe..sesekali kan.

Berbalik pada citer balik umah IS tu...baru je balik soping barang dapur, then baru jek duduk depan tb melepaskan lelah...tibe adik call...suh datang umah abah sebab depa buat jamu juadah lagi...depa masak sup tulang satu periuk besar!!!!

Sebenarnya Kak Yang tak makan sgt daging tp sebab mak n along masak best terus leh telan daging sebab tak berbau lembu sgt.Kak Yang kekah tulang makkk aaiii buruk benor muke...makin badak badan ni...makan dengan mee@meehun.....mang sedap giler kot!!!Mula seram gak nak makan sebab tengok lemak, urat tu....tp diaorang suh makan gak...hai sekali makan tambah berkali2....kah kah kah...dasar perot puaka!!!

Malam tu balik dgn penuh perot. Ni kenyang berbulan2!


OK LAH...SEBELUM TERLAMBAT...JUST WANNA WISH "SELAMAT HARI RAYA AIDIL ADHA" UNTUK SEMUA.... (",)









No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails