Nuffnang Ads

May 16, 2015

Asam pedas ayam simple lagi mabeles!!



Hai...hai!!

Ade cerite disebalik kejadian membeli ayam ni. 

Alkisahnya....(malam kelmarin)
 
Wei elena selemoh jemoh (nama singkatan jemoh)...asalnya ko p pasar malam nk beli ayam separuh, kantan se, pastu daun kesum. Dah tu...kau berjalan2 la cuci2 mata kat pasar tu dgn pareng hajazi. Pastu laki kau jumpa tilam kekabu yg sgt gebus gebas. Then bekenan la plak kan. Kau orang pon beli. Kau bajet mcm kau org bawak lori?? Dah ni ape cer ni?? Kak jem nk duduk mana?? 




Ni berapa kali snap sbb asyik gegar saja duk ketawa. Bajet masing2 bawak treler ar. Masa kira2 dengan pakcik tu duk tnye si pareng ni. "Eh pareng..kite naik moto ni. Bole ker? Xpe..bole." Jawab dia.


 Dah tu pakcik tu nak tlong bawak p kat kete. Jemah pon jawab..."eh pakcik..kami dtg td merempit ja."Pakcik tu bantai gelak.


Pastu si pareng hajazi pon kendong ar tilam tu sambil nyanyi hoi..hoi ya hoi...


Sampai kat moto...amik nak!! Kau org pikir ni lori?? Depan belakang penoh barang. Dah tu siap bergolek plak tilam tu.
Sudahnya naik moto ejas2 bole duduk. Siap tnye pareng. Duduk dlm bakul moto ker?? Dia jawab.. tak arr.


Ni kalau aku duduk atas tilam ni mahu mcm sakai dah. Tp not bad...so tggi sikit kan. Angin pon menderu-deru je. Nk beli moto kuasa besar yg tggi montot tu xmmpu..jadi..duk atas tilam ni kasik tggi baru ar exotik. Tapi idok ler..mau tergolek!!


Dah ejas2..bole ar duduk.. walaupon terduduk ckit atas besi lakang tu. Ape ade hal kan.


Dah tu pula..nak naik jejantas bising sekali ketawa. Weh...tak ke seram kalau moto selisih. Macam mana nk lalu kan. Aku ingatkan dh terwili moto tu. 


Almaklumlah...dgn muatan tilam dan badan aku yg kecik ckit dr anak elephant tu mmg ade potensi moto tu conget secara tak sengaja kan.


Eh dalam2 sarat dengan barang tu. Bole plak nk pi singgah beli telor. 


Tapi...penyudahnya balik hntr brg dlu. 
Tu la dia. Kalau p pasar. Apa nak beli set minda dh ni konon. Tp ade jugak terbeli mnda lain. Tp berbaloi ar tilam ni. Tebal dan lembut. Rm50 untuk 5 kaki. Jemah rendang. Bole ar kan.


Ok dah habis part tu. 

Jom...Ari ni meh kita masak asam pedas Sempoi.

Bahan:

Ayam dalam 10-12ketoi 

Bawang besar 2 biji
Bawang putih 3 ulas
halia sikit dlm 1/2 inci
kunyit hidup pon sikit dlm 1/2 inci
belacan ckit buat2 rasa ja. Xmau pon xpa. Kot resdong jgn letak.
(Blend bahan atas ni. Cili jemah dh siap blend)

Cili kering blend tu 4 sudu. (Ni bergantung tahap kepedasan cili. Ade org 1 sudu pon dh pedas. Atas jenis cili kering)

serai 2 btg sbb kecik
Kantan
kesum
daun limau purut (xletak pon xpa. Saja amik dlm pasu depan rumah)
asam jawa 2 sudu. Korek guna sudu. Agak2 xmau masam kurangkan.

Cara2:

Tumis bahan blend (bawang besar, bawang putih, halia, kunyit dan belacan). Kalau nk kuah pekat blend bawang bnyak ckit. Tumis smpai kuning2 ckit. Agak2 bawang masak..pastu masuk cili kering blend 4 sudu. Tumis lg smpai cili betul2 masak dan pecah minyak. Lama ckit xpa. Supaya sedap dan xsakit perut.

Pastu masuk ayam. Masuk kantan, kesum, serai, limau purut. Kacau2. Pastu masuk air asam jawa. Nak tambah air banyak mana ikot la. Atas selera. Masuk garam gula. Siap!!!



Ni sbb bahan ade dlm pasu. Dh menanam ni elok guna. ye dak. Kalau dlu lagi2 ar sempoi. Tp sebab dh kemaruk nk mkn asam pedas. Tak de bahan pon bantai saja.


Buat mcm ni saja....



-Blend je bawang besar...bawang putih..halia..pastu tumis ja dlm periuk. Nak pekat bnyakkan bawang. Kdg bwng putih tu masuk kdg xmasuk.ikot suka hati jek. tp setakat buat ni xde la lain rasanya. Ok ja. pastu masuk cili blend tu. Smpai pecah minyak. Masuk kantan dan daun kesum. Masuk ar ayam ke..ikan ke..pastu air asam jawa. Garam gula. Siap!! Bapak sedap...rasa masam manis masin..ngeeee😆😆😆


Senang dan mudah. Telan masuk perut sendiri. Tak sedap pon perut tekak sndiri. Ye dak.... 

Love!


glitter-graphics.com

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails